Asysta Dentystyczna wydanie nr 1/2013
Asysta Dentystyczna wydanie nr 1/2013

Drodzy Czytelnicy! Witam Państwa serdecznie na łamach pierwszego w tym roku wydania „Asysty Dentystycznej”. Jest to szczególny dla mnie numer, gdyż po raz pierwszy składam go na Państwa ręce jako redaktor prowadząca. W imieniu redakcji chciałabym Państwu podziękować za to, że byli Państwo z nami w 2012 roku oraz zaprosić do równie owocnej współpracy w 2013 roku. W tym numerze szczególnie polecam Państwu artykuł na temat higieny jamy ustnej podczas użytkowania aparatów stałych i aparatów typu Hyrax autorstwa Agnieszki Nowak. Polecam również artykuł Wojciecha Krówczyńskiego na temat etykiety telefonicznej w praktyce oraz drugą część artykułu „Jak sobie radzić ze stresem” Justyny Pająk. Serdecznie zapraszam Państwa na II konferencję Asysty Dentystycznej organizowaną przez naszą redakcję, która odbędzie się 11 maja w Toruniu. Tematyka konferencji z zakresu ergonomii pracy w zespole stomatologicznym, zapewnienia bezpieczeństwa pacjentowi w gabinecie, jak również prawidłowego prowadzenia dokumentacji dotyczącej dezynfekcji, sterylizacji i dekontaminacji w gabinetach stomatologicznych z pewnością Państwa zainteresuje. Więcej szczegółów dotyczących II Konferencji znajdą Państwo na stronie: www.dlaspecjalistow.pl. Pragnę Państwa serdecznie zaprosić na targi KRAKDENT, które odbędą się 7-9 marca, oraz na stoisko redakcji naszego czasopisma (stoisko C4), gdzie będą Państwo mogli poznać nasz zespół, otrzymać bezpłatny egzemplarz wydawanych przez nas czasopism, kupić lub przedłużyć prenumerate oraz zapoznać się z naszymi publikacjami. Szczególnie polecam najnowszą publikcję „Niemiecki w gabinecie”, kierowaną do asystentek, higienistek oraz recepcjonistek stomatologicznych, która dzięki bogatemu słownictwu i zwrotom w języku niemieckim na pewno ułatwi Państwu kontakt z pacjentem. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby zarówno „Niemiecki w gabinecie”, jak i „Angielski w gabinecie” spełniał Państwa oczekiwania związane z szybką i efektywną nauką języka niemieckiego oraz angielskiego. Gorąco polecam. W imieniu redakcji życzę miłej lektury, Mirosława Śliwińska

DENTAL NEWS

Dental News

SYLWETKI ASYSTY DENTYSTYCZNEJ

Zadowolony pacjent kluczem do sukcesu

Na temat higieny jamy ustnej pacjentów leczonych implantologicznie, małego pacjenta w gabinecie stomatologicznym oraz zasad prawidłowego przeprowadzania dezynfekcji i sterylizacji z koordynatorką personelu medycznego dypl. hig. stom. Dorotą Grzyśką, dypl. hig. stom. Ewą Skrzypińską, dypl. asyst. stom. Agatą Wilczek, recepcjonistką Jagodą Ulicz oraz sterylizatorką Edytą Rzęsą z Duda Clinic w Katowicach rozmawiała Ewelina Ładziak.

PRACA Z PACJENTEM

Stan zdrowia jamy ustnej a schorzenia ogólnoustrojowe

W ostatnich latach coraz częściej zwraca się uwagę na stan jamy ustnej i jego związek z chorobami ogólnymi. W niniejszej pracy przedstawiono poglądy na temat zębopochodnych ognisk zakażenia, profilaktyki onkologicznej jamy ustnej, a także propagowania opieki stomatologicznej.

Higiena jamy ustnej podczas użytkowania aparatów stałych i typu Hyrax

Artykuł opisuje metody i środki, które są niezbędne do utrzymania prawidłowej higieny jamy ustnej podczas leczenia ortodontycznego aparatem stałym oraz typu Hyrax.

Piaskowanie z wykorzystaniem abrazji powietrznej. Opis przypadku

Piaskowanie jako jeden z podstawowych standardów opieki stomatologicznej – fotorelacja.

Wykonywanie stomatologicznych badań radiologicznych u dzieci – cz. II

W pracy omówiono zasady stosowania diagnostyki rentgenowskiej u pacjentów w wieku rozwojowym oraz wskazania do ich wykonywania.

GDY PACJENT ZAPYTA

Lepiej zapobiegać niż leczyć – próchnica zębów

Profilaktykę dzielimy na pierwotną, wczesną i tradycyjną. Najważniejsze działania powinny skupić się na: promocji zdrowia jamy ustnej, higienie, profilaktyce fluorkowej domowej i profesjonalnej oraz stosowaniu laków szczelinowych. Autorzy przedstawiają wyniki badań klinicznych na temat różnych metod profilaktyki oraz ich skuteczności w zapobieganiu próchnicy zębów.

PRACA I ZDROWIE

Ochrona personelu stomatologicznego przed zakażeniami i chorobami infekcyjnymi

Pracownicy placówek leczniczych, w tym również gabinetów stomatologicznych, narażeni są na oddziaływanie różnorodnych czynników wpływających negatywnie na ich zdrowie. Artykuł opisuje jak należy postępować, aby uniknąć ryzyka zakażenia.

Ocena ryzyka zawodowego dla czynności na stanowisku asystentki – higienistki stomatologicznej

Artykuł opisuje zakres obowiązków asystentki i higienistki stomatologicznej, a dołączone do tekstu tabele przedstawiają ocenę ryzyka zawodowego dla wykonywanych w tych zawodach czynności.

SPRZĘT I MATERIAŁY

O szczoteczkach elektrycznych

Usuwanie złogów nazębnych to zasadniczy element zdrowia jamy ustnej. Współczesne elektryczne szczoteczki do zębów są lepsze od tradycyjnych, ręcznych. Skuteczniej usuwają płytkę nazębną, szybciej eliminują stan zapalny dziąseł, są bezpieczne zarówno dla zębów, jak i dziąseł.

Rola odzieży medycznej w gabinecie stomatologicznym

Szeroki wybór odzieży medycznej pozwala dobrać ją nie tylko pod względem funkcjonalnym, ale także estetycznym. Artykuł opisuje, co oferuje rynek i wskazuje, jak dokonać właściwego wyboru z tak bogatej oferty.

PRAWO

Zgoda na leczenie osoby pomiędzy 16. a 18. rokiem życia

W ujęciu psychologicznym i medycznym zgoda pacjenta jest aktem świadomości jednostki, przejawem autonomicznego wyboru, który znajduje swoje potwierdzenie na piśmie lub w innej formie.

KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA

W ujęciu psychologicznym i medycznym zgoda pacjenta jest aktem świadomości jednostki, przejawem autonomicznego wyboru, który znajduje swoje potwierdzenie na piśmie lub w innej formie.

Praca recepcjonistki, asystentki oraz higienistki to zajęcie pod wieloma względami stresujące. Artykuł przedstawia sposoby radzenia sobie ze stresem w gabinecie stomatologicznym

Halo, halo! Mówi twój pacjent, czyli o etykiecie telefonicznej w praktyce

Artykuł omawia wybrane zasady etykiety telefonicznej w rozmowie z pacjentem, który dzwoni do gabinetu stomatologicznego.

QUIZ WIEDZY

Regulamin quizu

Quiz nr 11

Odpowiedzi do quizu nr 9

DENTAL ASSISTING

Lesson 10

EDUKACJA

Tam warto być

Z KRAJU I ZE ŚWIATA

Relacje z konferencji i kursów

ZARZĄDZANIE GABINETEM STOMATOLOGICZNYM

International Dental Show – Kolonia 2013

W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij